<body> <BGSOUND src="http://www.mybiznas.com/muzone1/eng_songs/withoutyou.swf"> rempahratus



Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik.(Hukamak)

|Utama| |Info| |Sajak| |Cerpen| |Tazkirah| |Resepi| |Petua| |Mutiarakata| |Umum| |Ulasan| |Lirik_lagu| |Album| |KelabSahabatPerokok|









Tuesday, September 13, 2005
steak...

Black Pepper Steak
Sumbangan: Roziyati Ramli

Bahan-bahan
1/2 kg daging (sebaik-baiknya batang pinang)
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh lada hitam biji (boleh juga ganti dengan 1/2 sudu teh lada serbuk, tapi rasanya kurang oomph!)
1 batang lobak merah (dihiris menyerong setebal 1/2 inci)
1/2 cawan kicap manis
1 cawan air
1 ulas bawang besar (dihiris membulat setebal 1/4 inci)
1/2 cawan cendawan butang (kalau yang sebiji-sebiji tu, belah dua. Kalau yang dah siap hiris, tak payah buat apa-apa lagi dah)
1 biji buah tomato (dibelah 4 atau 6)
1/2 sudu teh tepung jagung dicampur dengan 2 sudu besar air (untuk memekatkan kuah)
1/2 sudu teh gula atau secukup rasa
2 sudu besar minyak masak

Cara menyediakan
1. Daging dihiris lebar dan setebal 1/2 inci. Bersihkan dan ketepikan.
2. Kisar halus bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam.
3. Masukkan daging, bahan dikisar, lobak merah, kicap manis dan air ke dalam periuk yang dalam.
4. Masak atas api sederhana / kecil sehingga daging empuk (pastikan kuahnya tak kering dan tambah air, jika perlu).
5. Sementara daging dimasak, goreng bawang besar hingga layu. Angkat dan ketepikan. Ulangi langkah ini dengan buah tomato.
6. Apabila daging dah empuk, masukkan bawang besar dan tomato berserta minyaknya, cendawan butang, campuran tepung jagung dan gula secukup rasa.
7. Masak atas api kecil selama 3 - 5 minit lagi.
8. Siap untuk dihidang.

Tips:
Stik ini enak dimakan bersama "garlic toast" dan french fries.

Steak Daging Simple Ala Malaysia
Sumbangan: Chetam

Bahan-bahan
1 kilo daging batang pinang(dipotong ikut saiz daging steak)

Resipi untuk kuahnya:
10 ulas bawang putih
segenggam lada hitam(ikut selera masing masing)
4 sudu besar mayonis
1 sudu besar kicap ikan
2 sudu besar sos tiram
1 kiub perasa daging
sedikit serbuk perasa

Resipi untuk diperap dengan daging:
2 sudu besar sos ikan
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
sedikit serbuk perasa
diperap dengan daging selama beberapa jam. 

Cara Menyediakan
Tumbuk lada hitam hingga lumat,kemudian masukkan bawang putih .
Tumis bahan bahan ini hingga naik bau.
Masukkan 1 cawan air, diikuti dengan sos ikan,sos tiram dan kiub perasa daging.
Setelah menggelegak masukkan mayonis,kacau hingga sebati dan masukkan serbuk perasa
Setelah sedikit pekat,bolehlah diankat.
Daging bolehlah dibakar diatas kuali tanpa minyak,bakar separuh masak.
Selepas itu tuangkan kuah adi diatas daging tersebut.

Posted at Tuesday, September 13, 2005 by nurdia
Make a comment  

Monday, September 12, 2005
ROTI SOSEJ

 
Sumber: Kak Hanieliza

Bahan Roti [digaulkan rata]
1 kg tepung gandum            
2 paket yeast..mauripan        
200 gm gula kastor/halus      
4 s/b susu tepung                  
Secubit garam                       

2 biji telur
500ml air suam
3 s/b susu pekat
3 s/b shortening
3 s/b butter
30 biji sosej [rebus dan toskan]

Bahan Glaze/Kilat
3 biji kuning telur……………..)
3 s/b susu segar……………….) Kacau rata

Sedikit bijan yang telah di goreng tanpa minyak

CARA MEMBUAT ROTI:
1. Masukkan semua kedalam adunan tepung dan uli dengan rata selama 30 minit.
2. Tutup adunan  dengan kain bersih yang lembab.
3.  Biar dalam suhu bilik  sehingga adunan naik 2 x ganda. (anggaran 30 – 45 minit)
4. Bila adunan sudah naik, tumbuk adunan supaya angin keluar.
5. Ambil adunan sedikit dan bulatkan, kemudian digelek  supaya menjadi panjang (macam kopok lekor) dan lilitkan dikeliling sosej.
6. Sapukan dengan bahan glaze dan taburkan sedikit bijan.
7. Biarkan adunan ini naik semula (15 – 20 minit ).
8. Bakar dalam suhu 200 C sehingga masak keemasan (20 – 25 minit).



Posted at Monday, September 12, 2005 by nurdia
Make a comment  

MUFFIN

Muffin Coklat Urai

Bahan-Bahan:

200 g tepung gandum        ] diayak
Secubit garam             ] bersama
200 g marjerin lembut
200 g gula kastor
4 biji telur ayam
1 camca teh serbuk penaik
½ camca teh esen vanila
60 g coklat urai (chocolate rice)

Cara-cara:

Satukan kesemua bahan kecuali coklat urai ke dalam satu bekas. Pukul adunan dengan pemutar selama 2 minit. Masukkan coklat urai. Susun mangkuk kertas ke dalam tin muffin.  Tuangkan adunan menggunakan sudu ke dalam mangkuk kertas tadi. Bakar dalam ketuhar bersuhu 180C atau menggunakan gas nombor 4 selama 15-20 minit.

Nota:  Coklat urai boleh  digantikan dgn mix fruit, parutan kulit limau, kismis, hirisan ceri hijau/merah dan sbgnya


Muffin Coklat

Bahan-Bahan:

150 g tepung gandum        ] diayak
50 gm serbuk coklat        ]
Secubit garam             ] bersama
200 g marjerin lembut
200 g gula kastor
4 biji telur ayam
1 camca teh serbuk penaik
½ camca teh esen vanila
60 g coklat urai (chocolate rice)

Cara-cara:

Satukan kesemua bahan kecuali coklat urai ke dalam satu bekas. Pukul adunan dengan pemutar selama 2 minit.  Susun mangkuk kertas ke dalam tin muffin.  Tuangkan adunan menggunakan sudu ke dalam mangkuk kertas tadi. Taburkan coklat urai di atasnya.  Bakar dalam ketuhar bersuhu 180C atau menggunakan gas nombor 4 selama 15-20 minit.


Posted at Monday, September 12, 2005 by nurdia
Make a comment  

Sunday, September 11, 2005
Ais Krim Simple



Bahan-Bahan:
1 kotak Coffemate
1 kotak besar susu UHT Dutch Lady 

Cara:
1) Campurkan kedua-dua bahan ke dalam blender dan kisarkan sehingga berbuih.
2) Tuangkan ke dalam loyang dan sejukkan sehingga separuh beku.
3) Selepas itu masukkan ke dalam blender dan kisar sekali lagi sehingga hancur.
4) Sejukkan sehingga beku. Siap utk dihidangkan.

Cadangan Hidangan:
Skop kan aiskrim ke dalam cawan dan tuangkan coklat cair dan taburkan kacang tumbuk diatasnya @ dihiaskan dgn buah-buahan campuran.

Tambahan:
Perasa aiskrim bergantung kepada perasa susu yg dipilih sama ada coklat, strawberry, coffee, etc


Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

AISKRIM GORENG

2 liter aiskrim (perisa ikut suka)
minyak utk menggoreng terendam
lidi sate (jangan terlalu panjang)
serbuk/reja kek span
serbuk roti secukupnya (jenis putih/buat sendiri dgn mengisar kepingan roti yg
sudah dibiarkan di atas rak di dalam peti sejuk selama 3-4 hari. Kepingan roti itu
tidak perlu dibungkus.)


Bahan salut

125 g tepung gandum
¼ cawan susu segar
¼ cawan air
3 biji putih telur

Ambil aiskrim menggunakan ‘scoop’ aiskrim. Bungkus setiap bebola dengan kertas aluminium. Susun di dalam bekas besar dan tutu keas bekas terse but. Turunkan suhu peti pembeku (freezer) ke tahap paling maximum (paling sejuk). Biar aiskrim di dalam peti pembeku selama 12 jam.

Buka bungkusan aiskrim, salut dengan reja kek span. Bungkus dengan kertas
aluminium semula dan letak di dalam peti pembeku sekali lagi selama 12 jam.
Satukan tepung, air dan susu hingga sebati. Pukul putih telur hingga kental, kaup-balikkan ke dalam adunan tepung. Biar adunan tepung di dalam peti sejuk (rak bawah) selama 45-60 min. Buka bungkusan aluminium dari aiskrim semula. Cucuk dengan lidi sate dan celupkan bebola di dalam tepung salut. Golek di dalam serbuk roti. Bubuh semula di dalam peti pembeku selama 2-3 jam.

Panaskan minyak (jangan terlalu panas hingga berasap), kemudian goreng bebola (jangan terlalu banyak pada satu masa) hingga keemasan. Sajikan segera.



Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

BISKUT BUAH ROTAN/REDAN/BIJAN

 

1 peket tepung pulut

1cwn matrik gula (gula pasir biasa pun boleh)

1 1/2 cwn matrik air panas

1/2 s.t. baking powder

Bijan secukupnya.

 

Tepung ngan baking powder tu digaul rata atau ayaklah senang.

Gula tadi, dijadikan air gula ngan air panas tadi, biarkan sejuk skit. Pastu masukkan ke dalam tepung.. Kalau tak cukup air tambah sikit-sikit, Uli sehingga tepung tu tak lekat kat tangan kita dan dia tak melepek bila kita cubit dan letak.... (faham tak)

 

Bulat-bulatkan, mama tak suka bulat besar2 sebab bila goreng dia lagi besar..... Mama selalu buat bulat sebesar hujung anak jari kita... .(Kalau dah malas.. .biau besaq gedempak.. hehehe)

 

Masa nak goreng... ni pun satu kena hati-hati... api takleh kuat... nanti bijan hangit, biskut tak garing... lembik....

 

Seelok-eloknya, Roha buat sikit dan try goreng dulu......kalau dia jadi mengembang dan meletup, tambah skit je tepung.... then goreng sehingga bijan dan biskut dia tu nampak sama rata keperangan....

 

Kalau lepas goreng tu, memang lembik lah... bila dah sejuk dia akan mengeras.  Kalau tak keras gak, mesti tepung tu terlebih baking atau terlembik.... Takpe... goreng balik ngan api perlahan..... sampai dia takde bunyi hiizzzzzzzzzz.... gitu....

 

LECEH AHHH BUAT BISKUT NI... TU YANG MAMA TERTIDOQ MASA MENGGORENG.

Cuba buat setengah peket aje dulu... Tu pun gerenti tak larat nak menggentel... hehehe....

Setengah peket tu pun dah banyak dapat tu...

(Oh yang kalau nak sedap, air tu boleh diganti ngan santan 1/2 cwn, dia lemak-lemak sikit)


Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

DALCHA MAMI ESAH



Bahan (A)
1 kg daging kambing (preferably rusuk) nak isi pun
boleh
1/2 kg dal lepeh - rendam 1/2 jam supaya lembut (if no
time tak pe)
1 tbsp halia
1 tbsp bawang putih
1 batang serai
2 bawang besar (hiris kasar)
3 lada hijau (belah dua)
2 lada merah (belah 2)

Daun ketumbar (hiris kasar)
6 ubi kentang (potong 4)
1 carrot (potong sebesar jari)           
2 tomato (potong 4)
2 terong  (potong 4- serong)
4 tbsp rempah daging babas
1 mangkuk kecil air asam
1/2 kotak kecil santan ( 1 pakai KARA)
2 senduk minyak
Mangga muda (belah dua) kalau suka

Bahan Tumis : (B)
3 helai daun kari      3 bj bawang kecil (hiris halus)
6 bunga cengkeh      6 buah pelaga
1 batang kayu manis      2 tbsp cili serbuk
2 tbsp kunyit serbuk      2 tbsp minyak

1) Rebus (A) sampai daging 1/2 masak.

2) + Kentang dan rebus lagi hingga kentang 1/2 masak.
+ terong, carrot, tomato.

3) + Rempah, garam, santan, asam hingga melidih. Tutup
api. Tabur daun ketumbar dan tutup periok.

4) Di kuali lain, tumis (B) hingga gareng dan tuang
semuanya (termasuk minyak) ke dlm periok tadi dan
terus tutup utk sementara. Kalau tak tutup bau
harumnya tumisan tak meresap ke lauk.

Tips :

Makan dgn Roti Peranchis bakar ... uh.. syiok...

Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

Cornflakes Madu

Bahan2 :
 
Bahan A.
 
100 gram Cornflakes.
100 gram Bubble Rice.
100 gram Almond or Peanut( almont cincang nie hendaklah dibakar sedikit terlebih dahulu)
 
Bahan B.
 
110 gram Butter.
90 gram Gula halus.
5-6 spoonfull golden syrup, or honey..
 
 
Method.
 
Campurkan semua bahan B, dan masak diatas api perlahan selama beberapa minute. Masak until gula, butter, honey or golden syrup mix well. Setelah mix well masukkan bahan A dan gaul sampai rata. Kemudian masukkan sesudu kedalam paper cup. Dalam masa yg sama panaskan oven 350 dan bakar selama 13-14 minute. Jika guna microwave oven, preheat 180C dan bakar selama 7 minute.

Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

PINEAPPLE ROLL TART

Bahan-bahan:

350 gram tepung gandum
250 gram mentega
40 gram gula ising
20 gram cheese chedder parut
2 biji kuning telur
sedikit garam

Cara membuatnya:-
1. Pukul mentega dan gula hingga kembang dan gebu
2. Masukkan telur, tepung gandum dan tepung jagung. Kaca rata.
3. Masukkan dalam acuan, pam memanjang. Isi dengan jem nenas dan potong adunan berkenaan. Sapu kuning telur dan bakar adunan selama 20 minit pada suhu 180 C

Cara membuat jem nenas
Bahan-bahan:-

400 gram gula kasar
2 biji nenas diparut
2 keping kulit kayu manis
2 biji bunga lawang/cengkih
5 biji jus limau

1. Parut nenas. Tapis dan kurangkan airnya.
2. Masak semua bahan dalam kuali atau periuk tak mudah lekat pada api sederhana sehingga jem kering dan kekuning-kuningan.



Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

Popia salut Horlicks

 
1 pack besar popia
1/2 cwn horlicks
1/2 cwn gula halus - kisar
1 cwn nestum - kisar halus
lidi satay utk menggulung
minyak utk menggoreng
telur sebagai bahan pelekat
 
Cara:  Gulung popia gunakan lidi satay [Mama dok ajar nih...TQ]...senang guna lidi nih...gulung hingga habis, tinggalkan dlm 1-2cm utk gamkan dgn telur...buat hingga habis.  Sementara tu tutup bekas berisi popia gulung dgn kain lembab supaya tak kering..susah nak gunting.  Kemudian potong serong jarak 1-2cm.....goreng dgn api perlahan/kecil...angkat dan toskan minyak....selesai, sira/tabur dgn horlicks, gula & nestum kisar ..gaul hingga rata....siap.

Posted at Sunday, September 11, 2005 by nurdia
Make a comment  

Next Page












Sukatan untuk bahan-bahan
dari cup/cawan ke gram/liter.
Sebagai panduan.

Tepung
1/4 cup = 30gm
1/2 cup = 60gm
1 cup = 125gm
6 3/4 cups = 1kg (1000gm)

Gula atau Mentega
1/4 cup = 60gm
1/2 cup = 125gm
1 cup = 250gm

Cecair
1/4 cup = 50ml
1/2 cup = 125ml
3/4 cup = 180ml
1 cup = 250ml
4 cups (1 quart) = 1 Liter

sukatan cawan ke gram (oz)

1 cup plain flour = 125g ( 4 0z)
1 cup self raising= 125g ( 4 oz)
1 cup castor sugar = 250g ( 80z)
1 cup brown sugar = 185g ( 4 oz)
1 cup icing sugar = 125g ( 4 oz)
1 cup sultana= 125g ( 4 oz)
1 cup coco = 125g ( 4 0z)
1 cup walnut = 125g ( 4 oz)



Kebanyakan resepi diperolehi dari resepi.net

Untuk menjadi ahli di Resipi.Net, hantarkan email kosong ke resipinet-subscribe@yahoogroups.com

Sumbangan resipi boleh diemailkan ke resipinet

Sila lawati laman mailing list Resipi.Net di Yahoo http://groups.yahoo.com/group/resipinet/ atau ke laman rasmi Resipi.Net di http://www.resipi.net untuk mendapatkan himpunan resipi yang telah disiarkan.





<< September 2005 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

orang sedang melawat rempahratus ini





Laman yang sering dikunjungi


|Semarakkasih| |SK/cjb| |ChatrooMSK| |DS/Forum| |virtualfriends| |karangkraf| |jakionline| |mymasjid| |myjodoh| |liriklagu| |mykudat| |cikgunet| |ChatrooMCN| |Jebat| |sklikas| |radioblog| |ekawan| |resepi| |hanan| |mesra| |tutor| |cari| |islamicfinder|




Laman Resipi Maya


  • Restoren Pak Amir
  • ResipiNet
  • website_arfi1
  • website_arfi2
  • indianCooking
  • mypantry
  • suria.sg
  • mesra.net
  • kuali



    Weblog Cheff di Maya


  • cheffarid
  • Chetam
  • bakersplace



    Weblog Kenkawan Maya


    |sumpitt| |pittinluv| |lylynn| |llia| |riaqistina| |cikguizza| |balqis| |rinda| |aszizie| |cyda| |anNi| |deqna| |tunchu| |luv3071| |Jessy| |irnah| |deng| |ct_wardah| |nazmah| |nonie| |zaimaya| |anazs| |azora| |adiana| |felisha| |ochee| |ninasuria| |nina| |antubuku| |ryn| |dorez| |anakikan| |tisa| |Ila| |paskal| |camarsepi| |justlooking| |diya| |nilamkasih| |auntyN| |VM| |zurynee| |haslinda| |dakkap| |abedee| |tawondas| |m_key| |dsdiesu| |budi| |abgGonjoll| |awang65| |dikOmar| |dikRahman| |utusan| |khidhiranaqi| |zaidi2| |zaidi2_blogspot| |redza| |znoc| |iqbalsauli| |tamingsari| |KNothing| |fancy1| |cikguFazlie| |uncle|










    Akhbar Harian Online










    capaian segera

  • Mee Kuning
  • Laksa Johor
  • Kek Carot
  • Bahulu Cermai
  • Puding Roti Berlauk
  • Murtabak
  • Mee Jawa
  • Black forest Cake
  • Seri Kaya
  • Chippon Pandan
  • Kek Prune
  • Apam Pisang Kukus
  • Samosa
  • Kek Coklat
  • Nasi Beriani
  • Muffin
  • Cakoi
  • Roti Canai
  • murtabak Krackers
  • Roti Manis
  • Kek Batik Marie
  • Tepung Pelita
  • Kek Buah
  • Dodol
  • Acar Buah
  • Mee Kari
  • Makaroni Bakar
  • Popia Mini
  • Rendang
  • Semprit (versi Munira)
  • Kek Coklat Kukus
  • Biskut Sarang Semut
  • Nasi Hujan Panas
  • Sambal Goreng
  • Yong tau foo




  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:






    rss feed