<body> <BGSOUND src="http://www.mybiznas.com/muzone1/eng_songs/withoutyou.swf"> KEK CHIFFON « rempahratus



Orang yang menunjukkan kebaikan kepada anda adalah sahabat yang baik. Dan orang yang menunjukkan kesalahan anda adalah sahabat yang paling baik.(Hukamak)

|Utama| |Info| |Sajak| |Cerpen| |Tazkirah| |Resepi| |Petua| |Mutiarakata| |Umum| |Ulasan| |Lirik_lagu| |Album| |KelabSahabatPerokok|









Wednesday, June 07, 2006
KEK CHIFFON

KEK CHIFFON
Sumber: Anis Adlina
 
Bahan2:-
 
7 butir telur, diasingkan putih dan kuningnya (pada suhu bilik)
7 auns gula kastor
6 auns tepung gandum
3 auns air sejuk (saya guna air dari dalam peti ais)
2 auns minyak jagung
2 1/4 sudu besar baking powder
3/4 sudu besar krim tartar
1/2 sudu teh garam halus
1/2 sudu besar perisa (saya guna pes pandan)
1 sudu teh pewarna, opsyenal (sebab saya nak buat chiffon pandan, saya guna sket pewarna hijau epal)
 
Cara2:-
 
  1. panaskan ketuhar ke suhu 170 celsius.
  2. alas dasar loyang kek chiffon dengan kertas minyak (saya terpaksa buat gini supaya adunan tak meleleh keluar sebab loyang saya jenis yang bawahnya boleh dipisahkan).  JANGAN alas tepi loyang (kalau dialas, kek takde tempat nak grip/melekap....nanti mudah kempis).
  3. ayak bersama tepung gandum, baking powder dan garam halus sebanyak 3 kali.  ketepikan. (LANGKAH NI PENTING UTK MENJADIKAN KEK RINGAN & GEBU)
  4. pukul putih telur bersama krim tartar hingga kembang.  bila dah kembang, masukkan separuh daripada gula kastor dan terus pukul pada kelajuan tinggi sehingga betul2 kental, iaitu bila kita angkat pemukul, telur putih tak jatuh.  (LANGKAH NI JUGA PENTING UTK MENJADIKAN KEK RINGAN, GEBU & NAIK TINGGI)
  5. dalam mangkuk lain daripada putih telur tadi, masukkan telur kuning, baki gula kastor, campuran tepung, air, minyak jagung dan perisa.  gaul dengan sudu/senduk sehingga betul2 sebati.  tapiskan.
  6. perlahan2, tuang campuran kuning telur ke dalam putih telur yang telah kental. gaul dengan lembut sekadar hingga sebati kedua2 adunan (MESTI DENGAN LEMBUT...KALAU LAJU/KASAR, UDARA YANG TERPERANGKAP DALAM PUTIH TELUR AKAN KELUAR.  HASILNYA NANTI, KEK BANTAT/KEMPIS).
  7. tuang ke dalam loyang kek chiffon.  ratakan permukaan kek.
  8. bakar pada suhu 170 celsius selama 50 minit.
  9. bila dah siap bakar, segera terbalikkan loyang ke atas botol (loyang saya ada lubang kat tengah, so, saya "cucuk" ke atas botol je. contoh : tengok gambar CHIFFON1 & CHIFFON2) atau redai kek.  jangan khuatir, insyaallah  kek takkan jatuh.
  10. biarkan hingga kek dah sejuk baru dikeluarkan dari loyang.  kalau dikeluarkan waktu kek masih panas, kek akan mengempis.
  11. siap utk dihidang.

Posted at Wednesday, June 07, 2006 by nurdia

 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry












Sukatan untuk bahan-bahan
dari cup/cawan ke gram/liter.
Sebagai panduan.

Tepung
1/4 cup = 30gm
1/2 cup = 60gm
1 cup = 125gm
6 3/4 cups = 1kg (1000gm)

Gula atau Mentega
1/4 cup = 60gm
1/2 cup = 125gm
1 cup = 250gm

Cecair
1/4 cup = 50ml
1/2 cup = 125ml
3/4 cup = 180ml
1 cup = 250ml
4 cups (1 quart) = 1 Liter

sukatan cawan ke gram (oz)

1 cup plain flour = 125g ( 4 0z)
1 cup self raising= 125g ( 4 oz)
1 cup castor sugar = 250g ( 80z)
1 cup brown sugar = 185g ( 4 oz)
1 cup icing sugar = 125g ( 4 oz)
1 cup sultana= 125g ( 4 oz)
1 cup coco = 125g ( 4 0z)
1 cup walnut = 125g ( 4 oz)



Kebanyakan resepi diperolehi dari resepi.net

Untuk menjadi ahli di Resipi.Net, hantarkan email kosong ke resipinet-subscribe@yahoogroups.com

Sumbangan resipi boleh diemailkan ke resipinet

Sila lawati laman mailing list Resipi.Net di Yahoo http://groups.yahoo.com/group/resipinet/ atau ke laman rasmi Resipi.Net di http://www.resipi.net untuk mendapatkan himpunan resipi yang telah disiarkan.





<< June 2006 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03
04 05 06 07 08 09 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

orang sedang melawat rempahratus ini





Laman yang sering dikunjungi


|Semarakkasih| |SK/cjb| |ChatrooMSK| |DS/Forum| |virtualfriends| |karangkraf| |jakionline| |mymasjid| |myjodoh| |liriklagu| |mykudat| |cikgunet| |ChatrooMCN| |Jebat| |sklikas| |radioblog| |ekawan| |resepi| |hanan| |mesra| |tutor| |cari| |islamicfinder|




Laman Resipi Maya


  • Restoren Pak Amir
  • ResipiNet
  • website_arfi1
  • website_arfi2
  • indianCooking
  • mypantry
  • suria.sg
  • mesra.net
  • kuali



    Weblog Cheff di Maya


  • cheffarid
  • Chetam
  • bakersplace



    Weblog Kenkawan Maya


    |sumpitt| |pittinluv| |lylynn| |llia| |riaqistina| |cikguizza| |balqis| |rinda| |aszizie| |cyda| |anNi| |deqna| |tunchu| |luv3071| |Jessy| |irnah| |deng| |ct_wardah| |nazmah| |nonie| |zaimaya| |anazs| |azora| |adiana| |felisha| |ochee| |ninasuria| |nina| |antubuku| |ryn| |dorez| |anakikan| |tisa| |Ila| |paskal| |camarsepi| |justlooking| |diya| |nilamkasih| |auntyN| |VM| |zurynee| |haslinda| |dakkap| |abedee| |tawondas| |m_key| |dsdiesu| |budi| |abgGonjoll| |awang65| |dikOmar| |dikRahman| |utusan| |khidhiranaqi| |zaidi2| |zaidi2_blogspot| |redza| |znoc| |iqbalsauli| |tamingsari| |KNothing| |fancy1| |cikguFazlie| |uncle|










    Akhbar Harian Online










    capaian segera

  • Mee Kuning
  • Laksa Johor
  • Kek Carot
  • Bahulu Cermai
  • Puding Roti Berlauk
  • Murtabak
  • Mee Jawa
  • Black forest Cake
  • Seri Kaya
  • Chippon Pandan
  • Kek Prune
  • Apam Pisang Kukus
  • Samosa
  • Kek Coklat
  • Nasi Beriani
  • Muffin
  • Cakoi
  • Roti Canai
  • murtabak Krackers
  • Roti Manis
  • Kek Batik Marie
  • Tepung Pelita
  • Kek Buah
  • Dodol
  • Acar Buah
  • Mee Kari
  • Makaroni Bakar
  • Popia Mini
  • Rendang
  • Semprit (versi Munira)
  • Kek Coklat Kukus
  • Biskut Sarang Semut
  • Nasi Hujan Panas
  • Sambal Goreng
  • Yong tau foo




  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:






    rss feed